O Kristovoj prispodobi o deset djevica

- 8 studenoga, 2021

Smještena u onome što se ponekad naziva Isusovim eshatološkim govorom (Matej 24:1-25:46), prispodoba o djevicama prati Isusova upozorenja o kraju kada će mnogi otpasti od vjere, a vjernici će biti omraženi od strane svijeta. (24:9-13).

Prispodoba uči sve sadašnje i buduće Isusove sljedbenike važnosti budnosti u nesigurnom vremenu i ilustrira kako je netko u stanju “izdržati do kraja” (24,13).

Cijeli dio eshatološkog učenja upućen je učenicima nasamo dok sjede s Isusom na Maslinskoj gori (24,3). Ova postavka nije beznačajna. U Zahariji 14:1-21, prorok se raduje danu kada će GOSPOD stajati na Maslinskoj gori i biti priznat kao kralj nad cijelom zemljom (14,9, 16-17). Dolazak tog dana je izvjestan, kao što to ova prispodoba ilustrira dolaskom zaručnika.

Prispodoba o mudrim i ludim djevicama nadovezuje se na prethodnu Kristovu prispodobu o mudrim i ludim slugama. Obje prispodobe ilustriraju potrebu da se živi na način koji očekuje iznenadni Gospodinov povratak, čak i kada je povratak odgođen, to jest kad gospodar zakasni (24:48; 25:5).

Prispodoba počinje poznatom rečenicom: “Kraljevstvo nebesko je kao....” Kraljevstvo je poput cijele scene prikazane u ovoj prispodobi u kojoj su neke djevice spremne za mladoženja i uživaju u svadbi, a druge su isključene vlastitom nedostatkom pripreme.

Sama svadba je simbolična slika mesijanskog slavlja. Kršćani iz prvog stoljeća su razumjeli grandioznost svadbenog slavlja. Svadbeno veselje obično je trajalo sedam dana, a povorke mladenaca označavale su početak radosnog događaja.

U ovoj priči očekuje se da će djevice dočekati dolazak mladoženje i dočekati ga povorkom svjetla u tami. Djevice vjerojatno čekaju ili u kući mladenke da mladoženja dođe po nju ili u kući mladoženjine obitelji gdje će se održati vjenčanje. Sve djevice imaju svjetiljke ili možda velike baklje. Svi čekaju sa upaljenim lampama u željnom iščekivanju mladoženje.

Mladoženja kasni. U stvarnosti, mladoženjino kašnjenje nije bilo sasvim neuobičajeno. Na primjer, moglo bi doći do pregovora između mladoženjine i mladenkine rodbine u posljednjem trenutku oko razmijenjenih darova. Tekst se ne trudi objasniti kašnjenje. Doista, razlog kašnjenja nije briga djevica. Trebale su predvidjeti da bi moglo doći do kašnjenja. U svom književnom okruženju, kašnjenje odjekuje prethodnom prispodobom o dvojici sluge (24,48), anticipira prispodobu o talentima (25,19) i ilustrira Isusovo upozorenje u 24,14: „Stoga i vi morate biti spremni, jer Sin Čovječji dolazi u neočekivani čas.”

Zbog kašnjenja mladoženje i kasnog sata, sve djevice su zaspale. Njihova pospanost nije problem, jer se i mudrima i ludima zaspava. Mudre su donijele dodatno ulje za svoje svjetiljke (stihovi 2-4). Obje grupe znale su da mladoženja dolazi i čekale su s upaljenim svjetiljkama, ali je samo polovica smatrala da bi čekanje u tami moglo biti dulje nego što se očekivalo.

Kad su se sve djevice probudile na najavu mladoženjina dolaska, sve su krenule s podrezivanjem i pripremanjem svojih svjetiljki za povorku. Međutim, na užas ludih djevica, shvatile su da neće imati dovoljno ulja da im svjetiljke gore. Mudre djevice odbile su posuditi svoje dodatno ulje. Da su dali svoje ulje, ne bi imali dovoljno. Što bi onda bilo s povorkom?

Za današnje čitatelje, prijedlog mudrih služavki da odu do trgovca da kupe više ulja može se činiti smiješnim. Tekst kaže da je ponoć (stih 6). Gdje će lude djevice kupiti ulje usred noći? Ovaj detalj je, međutim, nevažan, jer očito djevice pronalaze mjesto za kupnju ulja (stih 10).

Kad su lude djevice bile odsutne i dogovarale ono što je već trebalo biti napravljeno, stigao je mladoženja. Povorka se dogodila bez ludih djevica, a gozba je počela.

Lude djevice su se vratile, spremne za povorku. Pokucale su na vrata kuće, ali im je ulazak na svadbeno slavlje zabranio mladoženja. Propustile su veliku povorku.

Iako su te djevice odabrane da prate mladenku i mladoženju, njihova uloga djeveruša nije im jamčila mjesto na domjenku. U početku su igrali svoju ulogu u svatovima. Neko su vrijeme čekali s upaljenim svjetiljkama, ali nisu planirali dugo mračno vrijeme čekanja. Kao rezultat toga, isključene su iz slavlja. Molba djevica (25,11) podsjeća na Isusovo upozorenje da neće svi koji vape "Gospodine, Gospodine" ući u kraljevstvo nebesko (7,21-23).

Prispodoba je sažeta u stihu 13. Imperativ koji se često prevodi kao “budi budan” najbolje bi mogao biti preveden kao “bdij”. U ovoj prispodobi dolazak zaručnika bio je siguran. Nesigurnost vremena ilustrira potrebu za stalnom budnošću.

Najraniji čitatelji ovog Evanđelja već su ušli u mračne dane nakon raspeća i uskrsnuća i počeli čekati Kristov povratak. Ova prispodoba ih izaziva da budu budni i žive u iščekivanju Gospodinova dolaska.

Današnji čitatelji mogu biti potajno suosjećajni s ludim djevicama. Živi li crkva doista kao da je dolazak zaručnika izvjestan? Neki pokušavaju odrediti dan i sat, dok su drugi pustili da im nestane ulja u svjetiljkama. Živjeti u budnosti znači da učenici obavljaju zadatke za koje su određeni u pripremi za Učiteljev dolazak. U Matejevu evanđelju te zadaće uključuju svjedočenje o Božjem kraljevstvu dočekujući stranca, nahranivši gladne, posjećujući bolesne i zatvorene (25,31-46) i stvaranje učenika po cijelom svijetu, to jest evangeliziranje (28,19-20).

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Rafael

VJERSKI PORTAL

Copyright © Rafael
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram